niedziela, 20 listopada 2011

Jak stworzyć dobrą prezentację multimedialną - kilka wskazówek

Prezentacje multimedialne są w obecnych czasach wszechobecne. Umiejętność ich tworzenia jest czasem na "wagę złota" bo np. jest podstawą uzyskania dobrych ocen lub zaliczenia matury. Poniżej kilka wskazówek ułatwiających to zadanie zaczerpniętych z własnych doświadczeń oraz publikacji G.Łasińskiego " Sztuka prezentacji". Wymagania co do prezentacji mogą się różnić między przedmiotami i tematami, jednak podstawowe założenia najczęściej pozostają takie same.


  • Pierwszy slajd powinien zawierać: tytuł, autora, rok.
Wstęp: przedstaw temat (można wspomnieć dlaczego wybrało się akurat ten temat) i główną tezę prezentacji. Motywacja: powiedz dlaczego inni powinni Cię słuchać, czego interesującego dowiedzą się podczas prezentacji.

  • Drugi slajd - przedstaw plan i konstrukcję prezentacji.
 Podział na części: wykaż logiczne następstwo poszczególnych części prezentacji.
Je   Jeśli prezentacja jest podzielona na większe części przy przejściu między nimi streść o czym mówiłeś i o czym będzie mowa w kolejnej części. 

  •       Kolejne slajdy - należy pamiętać, by urozmaicać slajdy zdjęciami, mapami, filmami (w końcu większość społeczeństwa to wzrokowcy). Zdjęcia powinny być podpisane i zawierać źródło z jakiego pochodzą.
  •       Zakończenie: podsumuj najważniejsze punkty całej prezentacji. Podaj wnioski. Jeśli budzi ona kontrowersje, powiedz, jakie sam widzisz problemy, sprowokuj i odeprzyj krytykę zanim się ona pojawi.
  •        Jeśli pojawią się pytania od słuchaczy skoncentruj się na wyjaśnianiu wątpliwości i uzupełnianiu tych aspektów problemu, które nie zostały dobrze zrozumiane.
  •       Należy podać bibliografię z której zaczerpnięto treści prezentacji oraz źródła zdjęć i filmów.

Dodatkowo należy pamiętać by:
- rozpocząć i mówić wyraźnie nie spiesząc się, ani nie zwalniając; wystąpienie należy wcześniej przećwiczyć,
-     przedstawić siebie i swoją rolę, ewentualnie pozostałych członków zespołu jeśli pracowałeś w grupie,
-  być naturalnym bez tremy (stresujemy się mniej gdy jesteśmy dobrze przygotowani a praktyka czyni mistrza),
-   dobrze korzystać z przygotowanych notatek (powinno być ich jak najmniej, byśmy nie zgubili się w nadmiarze tekstu, najlepiej wynotować sobie najważniejsze punkty),
-   korzystać z pomocy wizualnych (do prezentacji multimedialnych można dołączyć film, ciekawe zdjęcia, mapy, muzykę),
      - czcionka była łatwo czytelna, jej wielkość dostosowana do sali w której odbędzie się prezentacja a kolorystyka prezentacji były "łagodna",
     -   slajdy nie zawierały całości naszej wypowiedzi tylko najważniejsze aspekty, które można wypunktować; można również zamieścić definicje i dane liczbowe;
     -  jeśli prezentacja dotyczy regionów/krajów/obszarów należy na początku prezentacji przedstawić mapę obrazującą gdzie dany obszar się znajduje,
-       zmieścić się w ramach czasowych,
-   wyraźnie zakończyć prezentację,
-   wyczerpująco odpowiadać na pytania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz